Communiceren met verschillende gedragsstijlen

Hoe kan het dat je met de ene persoon kunt lezen en schrijven en dat het contact met de andere gesprekspartner zo moeizaam verloopt? In alle contacten die je hebt met andere mensen, kom je veel verschillende types tegen. In zakelijke gesprekken met klanten, gesprekken met patiënten, gasten, studenten, samenwerking met collega’s, gesprekken met je leidinggevende, met je buren en vrienden.  We hebben er allemaal mee te maken. Zo ook bijvoorbeeld de ‘lastige kritische klant’ of dominante leidinggevende. De persoon die je irriteert of die je het liefst uit de weg gaat. Wie weet schiet je er een te binnen. Zou jij graag de gebruiksaanwijzing van een ander willen leren kennen? Effectief willen leren communiceren met je omgeving? Weet dan goed welke communicatiestijl past bij wie. Om af te kunnen stemmen op het gedrag van een ander is het onder andere belangrijk om een spiegel voorgeschoteld te krijgen. Tijdens deze praktische training wordt er veel gewerkt met persoonlijke feedback waardoor je bewust wordt gemaakt van jouw eigengedragsstijl en manier van communiceren. 

In deze training wordt gebruik gemaakt van het gedragsmodel DISC dat op basis van een kwadrant uitgaat van het werk van dr. William Moulton Marston (1893-1947). Het model onderzoekt het gedrag van mensen in hun omgeving of in een bepaalde situatie. DISC is een praktische methode die inzicht geeft in persoonlijke voorkeursstijlen, bijbehorende sterke kanten en valkuilen en verschillende manieren van communiceren. Deelnemers maken in de training communiceren met verschillende gedragsstijlen kennis met de 4 DISC-voorkeursstijlen. De kracht van het DISC-instrument zit hem in de eenvoud en de praktische toepasbaarheid. Je ontdekt je eigen voorkeursstijl en hoe je op anderen overkomt.
Naast kennismaking met DISC, ontvang je tijdens de training ook je eigen uitgewerkte en uitgebreide DISC profiel. Een persoonlijk DISC profiel geeft mensen inzicht en zorgt voor bewustwording. Enkele dagen voorafgaand aan de training, ontvang je hiervoor een e-mail met een link naar de DISC vragenlijst. Tijdens de training ontdek je jouw eigen primaire gedragsstijl. 

Resultaat

Iedereen is anders en communiceert anders. Hoe je de juiste knoppen indrukt, kun je leren. Na de training communiceren met verschillende gedragsstijlen weet je hoe je communicatie aansluit bij verschillende karakters en stijlen van anderen. Zodat je betere gesprekken voert, je de ander nog beter helpt en beter begrijpt. Je leert verschillende communicatiestijlen herkennen en weet die effectief af te stemmen op jouw gesprekspartner.

Onderwerpen die behandeld worden zijn:

  • Analyse van gedragsstijlen met behulp van de DISC methode
  • Inzicht in eigen gedragsstijl, kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen. 
  • Inzicht in eigen manier van communiceren
  • Leren herkennen van de gedragsstijl van een ander
  • Inspelen op verschillende gedragsstijlen
  • Gerichte feedback op huidige manier van communiceren